راهیان کوثر تهران بزرگ
|
عنوان دوره |
مهارت های بدو خدمت معلمان |
|
نحوه ارزیابی دوره |
حداقل نمره قبولی در دوره: 70 از 100 |
|
اهداف |
· با توجه به مراحل و ويژگي هاي رشد، نظريه هاي يادگيري در فرآيند آموزش را تشريح نمايد · مفهوم و مهارت هاي تدريس را توضيح دهد. · مراحل طراحي آموزشي و فعاليت هاي مربوط به هر مرحله را شرح دهد. · اهميت و ضرورت سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را تبيين نمايد. · نتايج آزمون هاي پيشرفت تحصيلي را تحليل نمايد. · اطلاعات اختصاصي دوره ي تحصيلي مربوط را تشريح نمايد. |
|
سرفصل دوره
|
· روان شناسي تربيتي: تعريف، هدف و موضوع روان شناسي تربيتي – مفهوم رشد و عوامل موثر بر آن – اصول حاكم بر رشد و مراحل رشد – رشد و رابطه ي آن با يادگيري – نظريه هاي يادگيري و كاربرد آنها – مفهوم و نظريات انگيزش و روش هاي ايجاد و توسعه ي آن – تفاوت هاي فردي و لزوم توجه به آن در تعليم وتربيت – روان شناسي و آموزش كودكان استثنايي · روش ها و فنون تدريس: مفهوم تدريس و روش تدريس – روش هاي تدريس سنتي و نوين – مفهوم مهارت تدريس – مهارت هاي فرايند تدريس: * مهارت هاي قبل از تدريس * مهارت هاي ضمن تدريس * مهارت هاي پس از تدريس · اصول طراحي آموزشي: هدف هاي كلي و آموزشي درس – ويژگي ها و توانايي هاي فردي و جمعي دانش آموزان – تهيه وتدوين محتواي درس – پيش آزمون – انتخاب راهبردها و فعاليت هاي ياددهي – يادگيري – انتخاب فضا، منابع و رسانه هاي آموزشي – ارزشيابي · سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان: مفهوم سنجش، اندازه گيري وارزشيابي و مقايسه بين آنها – مقياس هاي اندازه گيري – انواع آزمون ها با توجه به چگونگي تهيه آنها ( معلم ساخته – استاندارد) انواع آزمون از ديدگاه هدف ( ورودي – تكويني – پاياني )- انواع آزمون با توجه به ملاك مورد استفاده – (ملاك مرجع – هنجار مرجع) انواع آزمون از ديدگاه موضوع يادگيري (شفاهي – كتبي _ عملي) – تحليل نتايج آزمون هاي پيشرفت تحصيلي– انواع آزمون از ديدگاه موضوع يادگيري (شفاهي – كتبي – عملي) – تحليل نتايج آزمون هاي پيشرفت تحصيلي - استفاده از روش هاي آماري براي تفسير نمره هاي آزمون |
|
نوع آموزش |
غیر حضوری |
تحلیل نتايج آزمون هاي پيشرفت تحصيلي
تشریح اطلاعات اختصاصي دوره ي تحصيلي مربوطه
1- مرور سرفصل ها
2- اهداف کلی و رفتاری دوره، حیطه های یادگیری
3- شناخت ابعاد ویژگی های وجودی انسان
4- توانایی برقراری ارتباط موثر
5- سبک های یادگیری
6- تقویت مفهوم یادگیری و عوامل موثر بر آن
7- عوامل موثر بر یادگیری
8- قواعد یادگیری و فنون ایجاد انگیزش در یادگیرندگان
9- عوامل بازدارنده در آموزش و حیطه های یادگیری
10- حیطه های یادگیری ۱
11- حیطه های یادگیری ۲
12- انواع هدف در آموزش و نظریات یادگیری
13- روش تدریس ۱
14- قواعد تهیه طرح درس و روش های تدریس
15- روش های تدریس ۲
1- اصول فرایند طرح ریزی و طراحی آموزش
2- شرح مراحل طرح ریزی و طراحی آموزشی، هدف کلی، گروه هدف ۱
3- گروه هدف ۲، انواع هوش ۱
4- انواع هوش ۲، اهداف یادگیری
5- ساختار کلی ارائه و محتوا
6- روش تدریس ۱
7- روش تدریس ۲
8- روش تدریس ۳، امتحان
9- روش سنجش اثربخشی آموزش ۱
10- روش سنجش اثربخشی آموزش ۲، محیط یادگیری
11- مدون سازی طراحی، جمع آوری محتوا ۱
12- جمع آوری محتوا ۲، تهیه ابزار و منابع
13- تهیه راهنمای تدریس
14- بررسی و تایید
15- چگونه بهتر یاد می گیریم؟
16- لزوم حضور در این دوره، نمودار حضور ذهن و انرژی
17- اجرای مدل TEM، انواع ارتباط
18- ارتباط کلامی
19- ارتباط غیر کلامی، وامل عدم موفقیت اجرای روش های نوین، بررسی دوره ای کل طرح ریزی
1- مفهوم روانشناسی
2- ویژگی های سلامت روان
3- مفهوم روانشناسی تربیتی
4- ویژگی های معلمان کارآمد
5- رویکردهای روانشناسی
6- شاخه های مهم روانشناسی تربیتی
7- هدف های آموزشی ۱
8- هدف های آموزشی ۲
9- روانشناسی رشد
10- شیوه های فرزند پروری- هیجان
11- تنبیه
12- نظریه خبرپردازی- نظریه نیازهای مازلو
13- فنون ایجاد انگیزش در یادگیرندگان- روش های آموزش
1- اندازه گیری، ارزیابی، سنجش
2- ارزشیابی، مقیاس های اندازه گیری
3- انواع ارزشیابی
4- مفهوم و انواع آزمون، مراحل تهیه آزمون پیشرفت تحصیلی، طبقه بندی هدف های آموزشی ۱
5- طبقه بندی هدف های آموزشی ۲
6- انواع آزمون- انواع آزمون های پیشرفت تحصیلی
7- ویژگی های یک آزمون خوب - روایی آزمون ۱
8- روایی آزمون ۲ - پایایی آزمون
9- قابلیت اجرا - استاندارد (هنجارها و نیمرخ ها)
1- جزوه و نمونه سوالات مهارتهای بدو خدمت
مؤسسه چکاوه دانش و فن
دارای گواهینامه صلاحیت برگزاری دوره های آموزشی کارمندان دولت، در حیطه آموزشی پیش دبستانی و آموزش ابتدایی (آموزش مربیان پیش دبستانی و دبستان)
مدیریت و مشاوره واحدهای آموزشی (آموزش مدیران، مشاوران و مربیان امور تربیتی و بهداشتی مدارس) مشغول به فعالیت است.